زیست شناسی

زیست شناسی

زیست شناسی
زیست شناسی

زیست شناسی

زیست شناسی

سیستم ایمنی انسان در قرآن

روزانه نزدیک به میلیون ها عوامل بیماری زا به بدن ما وارد می شوند که هر کدام از آنها می توانند منجر به وقوع بیماری در بدن ما شوند ولی در مجموع عوامل مختلفی در بدن ما دست به دست هم می دهند که بدن ما را در برابر بیماری حفاظت کنند از جمله ماسوسست ها لنفوسیت های B و T گولبول های سفید و ...

گولبول های سفید بدن را در برابر بیماری های عفونی محافظت می کنند و 5 در صد خون بدن انسان را شامل می شوند.که به دو صورت فاگوسیتوز(ذره خوای و هیستامین زا(با کمک مواد شیمیایی)عوامل بیماری را از بین می برندگولبول های سفید در مغز و استخوان تیموس گره های لنفی و طحال توبید می شوند و تعداد آنها در هر میلیمتر مکعب خون هفت هزار است.

ماسوسیت ها نقش واکنشهای آلرژیک در بدن را دارند و در گردش خون شرکت
دارند و با عبور از جداره مویرگ ها و بافتهای مختلف تکثیر و تمایز پیدا می
کنند.

لنفوسیت های T بعد از اتصاد به آنتی ژن ها تکثیر می شوند و تعداد زیادی سلول T خاطر و کشنده به وجود می آورند این لنفوسیت ها به سلول های سرطانی حمله می
کنند و با ماده ای بنام پرفورین آنها را از بین  می برند.

لنفوسیت های B  نیز در ایمنی هومورال نقش دراند . بر علیه آنتی ژن ها پادتن تولید می کنند

سیستم ایمنی یکی از پیچیده ترین دستگاه هائی است که از معجزات خلقت بوده و هرکدام از سلولهای دخیل دراین سیستم نقش خاصی را به عهده داشته وحاصل کار آنها یک مبارزه دائمی است که در طول زندگی برعلیه عوامل خارجی عمل نموده ؛ کمکاری یا اختلال در هر قسمت این سیستم منجر به بروز مشکلات بسیار بزرگیمیشود که ایدز یک نمونه بارز آنست .

در سوره طارق آیه 4 به این موضوع اشاره شده است:

« هر کسی در درون خود نیروی پشتیبانی دارد»

کلروفیل در قرآن

وهوالذی انزل من السماء ماء فاخرجنا به نبات کل شیء فاخرجنا منه خضرا نخرج منه حبا متراکبا و من النخل من طلعها قنوان دانیة و جنات من اعناب والزیتون و الرمان مشتبها وغیرمتشابه انظروا الی ثمره اذا اثمر وینعه ان فی ذلکم لایات لقوم یومنون." (انعام/99)

و اوست کسى که از آسمان آبى فرود آورد پس به وسیله آن از هر گونه گیاه برآوردیم و از آن سبزى خارج ساختیم که از آن دانه‏هاى متراکمى برمى‏آوریم و از شکوفه رخت‏خرما خوشه‏هایى است نزدیک به هم و [نیز] باغهایى از انگور و زیتون و انار همانند و غیر همانند خارج نمودیم به میوه آن چون ثمر دهد و به [طرز] رسیدنش بنگرید قطعا در اینها براى مردمى که ایمان مى‏آورند نشانه‏هاست(۹۹)

توضیح خضرا به معنی سبز است و برخی از مترجمان به اشتباه  آن را به دلیل خارج شدن میوه در آیه به معنی جوانه سبز ترجمه می کنند که معنی عربی جوانه سبز می شود البراعم الخضراء در صورت نیاز به google translate یا دیکشنری عربی به فارسی یا بلعکس مراجعه کنید.

و اما کلروفیل یا سبزینه چیست؟

کلروفیل ماده شیمیایی سبز رنگی است که مواد غذایی مورد نیاز درخت را درست می کند

 و آن را به میوه ها و سایر نقاط درخت می رساند بطوری که ریشه ها مواد مهدنی را از خاک گرفته و برگ ها دی اکسید کربن را از هوا می گیرند و سبزینه عم ساخت مواد غذایی را در گیاه انجام می دهد و همانگونه که در آیه شریفه اشاره شده است میوه از سبز(ماده سبز)خارج می شود.

وضیفه ی اصلی سبزینه این است که نور آبی و قرمز را جذب می کند و عمل فتوسنتز را انجام می دهد که باعث جذب انرژی خورشید می شود و بوسیله آن غذای گیاه که همان میوه ها است ساخته می شود و اکثر گیاهان خزه ها و سیانو باکتری ها آن را دارا هستند و رنگ سبز گیاه به خاطر وجود سبزینه است و ماده ی اصلی برای تولید مواد غذایی نیز کلروفیل است.و بدون وجود سبزینه هیچ میوه ای بوجود نمی آمد.

 در زمان نزول قرآن علم گیاه شناسی و میکروسکوپی وجود نداشت که ساختاری گیاهان را مورد مطالعه قرار بدهد.

مایکوباکتریوم جدید

به گزارش روابط عمومی معاونت تحقیقات و فناوری، دکتر حسن شجاعی عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان این که مایکو باکتریوم ایرانیکوم در بدن انسان موجب مننژیت شبه سل و همچنین ضایعات پوستی می شود افزود: این باکتری همزمان در شش مرکز تحقیقاتی در یونان، هلند، سوئد، آمریکا، ایتالیا و ایران کشف شد و چون ایران زودتر از همه آن را به کمیته بین المللی ثبت میکروب ها معرفی کرد، مایکو باکتریوم جدید به نام کشور کاشف آن یعنی ایران به نام مایکو باکتریوم ایرانیکوم Mycobacterium Iranicum نامگذاری شد.


دکتر شجاعی اضافه کرد: این گونه جدید از مایکو باکتریوم ها را هفت سال پیش کشف کردم و پس از طی مراحل پیچیده جداسازی آن موفق شدم این گونه جدید را تحت نام کشورمان ثبت کنم.
دکتر شجاعی با اشاره به این که دو گونه دیگر از مایکو باکتریوم ها را نیز در زمان دانشجویی دکترای خود جداسازی کرده بودم ولی اروپایی ها آن را به نام خود ثبت کردند گفت: فقط یک مجله در دنیا به نام International journal of systemic and evolutionary microbiology مجاز به نشر مقالات مربوط به کشف میکروب های جدید است که در شماره جدید این نشریه مقاله مایکو باکتریوم ایرانیکوم به عنوان جدیدترین گونه مایکو باکتریوم های کشف شده منتشر شده است.


رنگین پوست

کاندیدای شعر برگزیده سال2005

 وقتی به دنیا میام، سیاهم،

 وقتی بزرگ میشم، سیاهم،

وقتی میرم زیر آفتاب، سیاهم،

 وقتی می ترسم، سیاهم،

 

کودک،زلال

 وقتی مریض میشم، سیاهم،

 وقتی می میرم، هنوزم سیاهم...

 و تو، ای آدم سفید،

وقتی به دنیا میای، صورتی ای،

 وقتی بزرگ میشی، سفیدی،

وقتی میری زیر آفتاب، قرمزی،

 وقتی سردت میشه، آبی ای،

وقتی می ترسی، زردی

وقتی

مریض میشی، سبزی،

 و وقتی می میری، خاکستری ای...

.. و تو به من میگی رنگین پوست

گیاهان هم صحبت میکنند

پژوهشگران انگلیسی مدعی هستند که گیاهان از طریق ایجاد صداهای بسیار ظریف در ریشه با یکدیگر صحبت می کنند!تحقیقات جدید حاکی از آن است که گیاهان نه تنها به صداهای اطراف خود واکنش نشان می دهند، بلکه با گیاهان اطراف خود از طریق ایجاد صداهای بسیار ظریف صحبت می‌کنند!محققان دانشگاه بریستول از بلندگوهای پر قدرت برای شنیدن صدای نهال ذرت استفاده و صداهای ظریف کلیک مانندی را از ریشه نهال ضبط کردند.وقتی ریشه‌های گیاه در آب معلق شدند و یک صدای مداوم با فرکانس مشابه پخش شد، ریشه‌های گیاه به سمت صدا حرکت کردند. 
به گفته محققان، این نخستین شواهداز مکالمه گیاهان با یکدیگر از طریق زبان مخصوص است که برای انسان قابل شنیدن نیست.
پروفسور «دانیل رابرت» محقق زیست شناسی دانشگاه بریستول خاطر نشان می کند: صداهای کلیک مانند بسیار ریز دارای پتانسیل تشکیل یک کانال ارتباطی بین ریشه های گیاهان هستند.
به نظر می رسد صدا و لرزش نقش مهمی در حیات گیاهان ایفا می کنند.
اوایل سال جاری میلادی نیز محققان دانشگاه اگزتر انگلیس در تحقیقی دریافته بودند که کلم در شرایطی مانند نزدیک شدن قیچی باغبان یا حمله کرم گیاهخوار، گاز هشداردهنده‌ای برای اعلام خطر به سایر گیاهان از خود ساطع می‌کند.

کورتکس مغز ما

این کورتکس مغز اصن یه چیزیه واسه خودش.پخش  نورون ها توش جالبتر از همس.

ینی من عاششق این اسلایدای استاد گنجی شدم..بیشتر پخش نورونهای حرکتیش آدمو جذب میکنه...

بین بچه ها به اینایی که زیاد فعالیت ندارن یا میگیم میتوکندریاشون ایراد داره یا کورتکس مغزشون باید درمون شه(البته به شوخی)

خلاصه من این عکسارو دوس دارم خیلی جالبه...اممیدوارم شمام خوشتون بیاد:دی

 

همونوکلئوس حرکتی

motor cortex homunculus

Postcentral Gyrus Mappings 
and Projections

ماهی با دندان انسانی

ا کنون ماهی های عجیب زیادی کشف شده است که آخرین آنها نوعی ماهی است با دندانهای انسان. این ماهی در دریاچه ی یو لاگر در لیچفیلد آمریکا پیدا شده است. شخصی که اولین بار ماهی را از آب بیرون می کشد فکر می کند این ماهی نوعی ماهی خطر ناک از خانواده پیراناها است اما وقتی به دندان های این ماهی عجیب نگاه می کند می بیند که دندانهایی شگفت انگیز و شبیه به دندان های انسان دارد.
بعد از پیدا شدن این ماهی ها مردم لیچفیلد از شنا کردن در رودخانه وحشت داشتند تا دانشمند جانورشناسی اعلام کرد این ماهی ها هیچ خطری برای انسانها ندارند و نباید از این ماهی های بی آزار ترسید.

 شگفتی در این تصاویر: ماهی هایی با دندان های انسان

کشف اکتین در داخل هسته سلول های یوکاریوت


خوب دوستان یک مطلب جدید را از دنیا سلول خدمتتون عرض کنم که:

اکنون علاوه بر لامین های هسته ای باید اکتین را نیز بخشی از اسکلت هسته ای در نظر بگیرید. سال ها است که نقش اکتین در فرایندهایی همچون تحرکات سیتوپلاسمی و تقسیم سیتوپلاسم (سیتوکینز) در یوکاریوت ها به اثبات رسیده است. بعد صحبت شد که اکتین در در سیتوپلاسم تمام سلول های یوکاریوت (حتی سلول های RBC) وجود دارد. بعدا ساختارهای شبه اکتین و حتی میکروتوبول در باکتری ها کشف شد.

اینک صحبت از اکتین در هسته است. اکتین هسته ای بر خلاف اکتین سیتوپلاسمی ظاهرا بصورت رشته ای فعالیت نمی کند بلکه بصورت منومر است. این اکتین با بعضی از فاکتورهای نسخه برداری بر همکنش داشته و سبب تنظیم هر سه نوع آنزیم RNA پلیمراز در یوکاریوت ها می شود.

بعلاوه، اکتین با برخی از کمپلکس های تنظیم کننده کروماتین نظیر INO80 برهم کنش دارد. کمپلکس های تجدید آرایش کروماتین در تنظیم بیان ژن و یا اصطلاحا روشن و خاموش شدن ژن ها نقش دارد.

ظاهرا ورود اکتین به هسته توسط پروتئینی از گروه ایمپورتین ها موسوم به ایمپورتین 9 انجام می شود. همچنین اکسپورتین هایی نظیر اکسپورتین 6 و Crm1 سبب خروج منومرهای اکتین از هسته می شود.