زیست شناسی

زیست شناسی

زیست شناسی
زیست شناسی

زیست شناسی

زیست شناسی

استفاده از گوش به عنوان منبع انرژی

برای اولین بار دانشمندان موفق شدند یک ابزار الکتریکی در داخل گوش جایگذاری کنند که از سیستم های زیستی داخل گوش به عنوان منبع انرژی استفاده می کند. این منبع انرژی که در گوش داخلی پستانداران قرار دارد در حقیقت یک اتاقک پر شده از یون ها است که یک شیب غلظت  شیمایی برای درست کار کردن سلول های عصبی ایجاد می کند.  در این دست یافت جدید, دانشمندان توانستند بدون ایجاد اختلال در شنوایی پستاندار, از این اتاقک به عنوان منبع انرژی استفاده کنند.

 بنابر مقاله ای جدید در مجله nature biotechnology گروهی از محققان موسسه فناوری ماساچوست (MIT)  درمانگاه گوش و چشم ماساچوست (MEEI) و دایره علوم بهداشت و تکنولوژی MIT دانشگاه هاروارد (HST) نشان دادند که این باتری طبیعی می تواند بدون به وجود آمدن اختلالی در سیستم شنوایی, ابزار های الکتریکی کاشته شده در بدن را برق رسانی کند.

این ابزار می تواند فعالیت های زیست شناختی داخل گوش در افراد دچار اختلالات شنوایی یا تعادلی را پایش کرده و با نیروی الکتریکی حاصل از باتری طبیعی, آن ها را به یک گیرنده خارج بدن ارسال کند.  در این آزمایش, کونستانتین استانکوویچ, جراح گوش از  MEEI و اندرو لیساوت دانشجوی فارغ التحصیل از HST الکترود هایی را در گوش یک نوع خوک قرار دادند. این الکترود ها با استفاده از شیب الکتروشیمیایی موجود در محیط توانستند انرژی لازم برای کارکردن ریز قطعات الکترونیکی ساخت MIT که در گوش همان حیوان جاسازی شدند را فراهم کنند. بعد از اتمام عمل جراحی و در چندین مرتبه, شنوایی جانور مورد بررسی قرار گرفت و هیچ گونه تغییری در آن مشاهده نشد..

می دانیم که گوش وظیفه دارد انرژی مکانیکی را به سیگنال الکتریکی تبدیل کند تا از این طریق مغز را از تغییرات جهت گیری بدن یا صداهای موجود در محیط آگاه کند. باتری طبیعی موجود در بدن بخشی به نام کوکلئا ( حلزون گوش ) است که انرژی مورد نیاز برای ایجاد این سیگنال الکتریکی را فراهم می کند. فضای داخلی این حلزون توسط غشایی تقسیم بندی شده است که سلول هایش توانایی انتقال یون ها را کسب کرده اند. به وجود آمدن اختلاف غلظت یون های سدیم و پتاسیم در دو طرف غشا در اثر فعالیت پمپ های یونی این سلول ها, باعث به وجود آمدن ولتاژ و اختلاف پتانسیل می شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد